Addenda: Aquest era un de tants
indrets per on es descarregava contraban. «Contraban per la Roca Llisa.
Devers l'any 1955, quan l'amo en Joan tenia 18 anys va començar a fer
contraban. Ell i la seva dona estaven a la possessió de Son Grua.
Partien posta de sol, a peu, juntament amb altres homes. Pujaven el coll
d'Ariant en direcció cap a la Malè i s'amollaven pel comellar fins que
arribaven al pas de sa Roca Llisa, que era el punt més a prop per
arribar a la mar. Aquest pas era molt perillós, s'havia d'anar amb
compte, com el seu nom indica és un pas llenegadís. El creuaven quan ja
era fosc i just a baix de la balma es reunien tots, allà era on s'ajeien
per mirar cap a la mar si hi havia algun senyal. De vegades eren més de
deu homes i allà esperaven si veien alguna senya de llum dins la mar.
Quan veien llum dins la mar volia dir que alguna barcassa, que venia
d'Alger, havia fondejat allà enfora, a devers una milla i així, si
sorgien problemes, podien partir aviat.
Les barcasses solien dur
entre mil i dos mil paquets, de diferent mida i pes, segons el material.
Hi havia algunes barques que venien de Sóller i eren les que
distribuïen paquets a diferents indrets de la costa: pas de sa Roca
Llisa, caleta d'Ariant, cingle des Pi, etc. Una vegada que els paquets
eren a terra, els contrabandistes feien la seva tasca. Es carregaven
tant de pes com podien a l'esquena i se'n tornaven carregats per aquella
costa tan empinada. Diu l'amo en Joan que en una ocasió va carregar més
de cent quilos per la Roca Llisa. Duien de tot: tabac, sucre, whisky,
peces de cotxe, etc. Arribaven a Son Grua quan el dia ja començava a
clarejar. Una vegada a la possessió ho tenien amagat i després ho
distribuïen a diferents persones.
Cada vespre de contraban a l'amo
en Joan, li pagaven vint-i-cinc duros i , si la barca no arribava per
problemes o per mal temps, només en cobrava cinc. La darrera vegada que
ell va fer contraban va ser devers l'any 1980». (Fites i fetes. Trescant
per la Serra, 2011).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada