ARREL, pas de s’ / REL, pas de sa; (Cap des Pinar, Alcúdia)

Descripció: Difícil. Exposat i vertiginós. Donava pas al cap des Pinar, abans de construir el túnel i la carretera militar, a la postguerra per part de presoners. Estava equipat amb una cadena.
Arrel: La part inferior del vegetal, generalment subterrània, que serveix per fixar la planta en la terra i per prendre d'aquesta les substàncies nutritives; cast. raiz". (DCVB).
Addenda: "Enchufo la moviola y nos plantamos en abril de 1939; siguiendo mi camino, Mal Pas hacia adelante, ni carretera ni túnel todavía, llegamos al punto donde precisamente luego empezó a hacerse el túnel, allí te encontrabas un senderillo de tres o cuatro palmos en el farallón, en la paret vertical de la roca que emerge del mar... hubiera sido de miedo pasar por allí si no existiera, como existía, una cadena enganchada a la roca, a la que te agarrabas y así pasabas bastante seguro. Un monumento se merecía el valiente que enganchó aquella cadena, el paso tenía su nombre histórico «es pas de sa rel», o de s'arrel, el paso de la raiz, no sé bien a qué venía eso de la raiz, daba más tranquilidad que fuera el paso de la cadena, el verbo relar es, en castellano, agarrar y por aquí también venía un poco de seguridad. Cuando suspirabas al salvar es pas de sa rel empezaba un atajo, otro sendero ya sin peligro, que haciendo eses te llevaba a las playas [...]. (Badia d'Alcúdia, 57, 1993, pàg. 9 / Luis Morano Magdaleno).    
Localització: Al terme d'Alcúdia, al cap des Pinar, on ara hi ha el túnel, entre el Niu de s'Àguila, la penya des Migdia (358 m) i el puig de sa Parra (152 m).
Enllaç: Revista Badia d'Alcúdia 1993, núm. 0057🔗
Foto: Frank Vincentz

Sector del mapa Alpina on apareix situat el pas aproximadament

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada